De Audi Coupé (Jeroen Bruintjes)

Audi Coupé

De Audi Coupé met fabrieksaanduiding Typ 81/85 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1980 en bleef in productie tot 1988. In die jaren was de auto met verschillende motoren leverbaar, variërend van een 1,6-liter viercilinder met carburateur tot een 2,3-liter vijfcilinder injectiemotor. Aanvankelijk kende de Coupé vier kleine koplampjes, die ook op de urquattro en de 200 waren gemonteerd. In 1983 verving Audi ze door de ‘vissekommen’, grote geïntegreerde lichtunits. Twee jaar later onderging het model een volledige facelift, waarbij het front inclusief de koplampen schuiner werd. De bumpers en skirts veranderden, evenals de sierstrips. Daarnaast kreeg de auto zwarte achterlichten. In deze uitvoering bleef de Coupé leverbaar tot in 1988. Zwakker gemotoriseerde versies waren overigens altijd herkenbaar aan de kleinere achterspoiler.

Van de Coupé is vanaf eind 1984 ook een quattroversie leverbaar geweest. Deze Coupé quattro had naast de permanente vierwielaandrijving in elke uitvoering een vijfcilindermotor. In totaal zijn bijna 170.000 Coupés gebouwd, van de Coupé quattro waren het er ongeveer 9000. Vanaf eind 1986 leverde Audi de Coupé ook met de 2309 cc NG-motor en katalysator. Deze versie is uiterst zeldzaam. In totaal verlieten slechts 1810 stuks de fabriek.

Voor de auto bestond een brede optielijst, met onder meer sportstoelen, leren bekleding (grijs, beige, zwart, rood en wit waren de enige kleuren af-fabriek), elektrische ramen en spiegels, airconditioning, digitaal dashboard, boordcomputer, ABS, cruise control, zonnedak, centrale deurvergrendeling en stoelverwarming.

Hieronder een verkort overzicht van de Coupés die in Nederland gangbaar waren. Overigens was het modellenpalet breder dan dit. Duitsland, Zwitserland, Zweden en de Verenigde Staten kenden bijvoorbeeld nog extra varianten. Hieronder de belangrijkste gegevens.

Jaar 1981 1983 1984 1985 1986 1987 1986 1987 1987
Type GT 5S 1.9 GT 5E 2.0i GT 5E 2.1i GT 2.2i GL 1.8 GT 1.8i GT 2.0i GT 2.2i GT 2.3i
Motorcode WN JS KE KV JN DZ JS KX (G-kat) NG (G-kat)
Vermogen (kW) 85 85 96 100 66 82 85 85 100
Aantal cilinders 5 5 5 5 4 4 5 5 5
Cilinderinhoud (cc) 1921 1994 2144 2226 1781 1781 1994 2226 2309
Boring x slag 79,5 x 77,4 81,0 x 77,4 79,5 x 86,4 81,0 x 86,4 81,0 x 86,4 81,0 x 86,4 81,0 x 77,4 81,0 x 86,4 82,5 x 86,4
Compressie verhouding 10,0 : 1 10,0 : 1 9,3 : 1 10,0 : 1 10,0 : 1 10,0 : 1 10,0 : 1 8,5 : 1 10,0 : 1
Koppel (Nm / tpm) 154 / 3700 165 / 3200 171 / 4800 186 / 3500 145 / 3300 160 / 3500 165 / 3200 165 / 2500 190 / 4500
Leeggewicht (kg) 1035 1050 1050 1060 950 980 1060 1060 1060
Topsnelheid (km/h) 183 186 170 202 172 187 191 189 202
Acceleratie (0-100km/u) 10,3 9,9 11.2 8.6 11,0 9.2 9.5 9,5 8,9
Afmetingen
  lengte (cm) 435 435 435 442 442 442 442 442 442
  breedte (cm) 168 168 168 168 168 168 168 168 168
  Hoogte (cm) 135 135 135 135 135 135 135 135 135
Bandenmaat (steek vd velgen) 175/70-13 (4×100) 175/70-13 (4×100) 175/70-13 (4×100) 185/60-14 (4×108) 185/60-14 (4×100) 185/60-14 (4×108) 185/60- 14 (4×108) 185/60- 14 (4×108) 185/60- 14 (4×108)

Verschillen per model:

Jaar 12/80 – 12/82 01/83 – 08/84 08/84 – 05/88
Naam (typeaanduiding op het kofferdeksel) Coupe (81-model: ‘Coupe C GT 5S’) Coupe GT Coupe GT.
Koplampen en grille Dubbele vierkante koplampjes. Rechte grille. Knipperlichten in de hoeken van de bumper. 1 enkele rechte koplampunit. Rechte grille. Knipperlichten in de bumper naast de mistlampen. 1 enkele schuine koplampunit. Schuine grille. Knipperlichten in de bumper naast de mistlampen.
Spoilers & bumpers Smalle spoiler op het kofferdeksel. Smalle zwarte voor- en achterbumper. Geintegreerde bumpers en side skirts in kleur vd auto. Zachte zwarte achtervleugel. Geintegreerde bumpers en side skirts in kleur vd auto. Zachte zwarte achtervleugel.
Achterlichten en reflectorbalk rood. zwart getint. zwart getint.
Wielen 13″ lichtmetaal (14″ als optie).
steek 4×100
14″ 16-spaaks Ronals of 14″ staal met plastic doppen.
steek 4×108
14″ 16-spaaks Ronals of 14″ staal met plastic doppen.
steek 4×108
Remmen Voor: geventileerde schijven
Achter: trommels
Voor: geventileerde schijven
Achter: trommels of schijven
Voor: geventileerde schijven
Achter: trommels of schijven

Prijsverloop van de Audi Coupé in Nederland (in Nederlandse guldens):

Jaar
/
Type
Dec-’80 jun-’81 jun-’82 apr-’83 mei-’83 dec-’83 aug-’84 jan-’85
5S 37.996 38.999 40.999 42.799 43.996 45.996
5E 44.199 46.492 47.796 48.798
GL
GT 1.8 40.495
GT 2.0 47.999
GT 2.2 50.795 51.395

 

Jaar
/
Type
aug-’85 sep-’85 apr-’86 aug-’86 dec-’86 jul-’87 feb-’88 mei-’88
5S
5E
GL
GT 1.8 41.625 42.295 42.995 43.465 45.085 47.140 47.995 47.995
GT 2.0
GT 2.2 52.500 53.295 54.095 54.700 56.680 59.210 60.255

Tekst: Jeroen Bruintjes.

Bronnen: Autovisie, www.audicoupe.nl (de site van Ferry Stolp), Das Audi Coupé Buch van Johannes van Hamme.