Historie op Assen 2007
Tekst en Foto’s: Eddy Sloterwijk
Donderdagavond 27 september. Een rit naar de stalling staat gepland, om 2 wagens om te ruilen. De 80GL mag weer gaan slapen, en de 80CD5s moet een weekendje mooi zijn. Dus rond 8 uur sta ik bij de schuur waar de auto’s gestald zijn, en ruil de 2 wagens om. De 80CD5s heeft een aantal weken in een garagebox gestaan, na een geslaagde youngtimer meeting in Duitsland. Gelukkig is hij in die tijd niet vreselijk smerig geworden, dus dat scheelt weer een uitgebreide wasbeurt.
Vrijdagmorgen 28 september. Het belooft een druk weekend te gaan worden. Eerst nog 2 uurtjes werken, aangezien ik aanvankelijk alleen de vrijdagmiddag vrij had genomen. Maar na een uurtje of 2 zijn de klussen gedaan en ben ik een vrij man. Snel naar huis, douchen en nog even snel naar de supermarkt. We krijgen 4 logees, dus dan zijn er wel wat boodschappen nodig. Rond een uur of 12 ben ik weer thuis, en de eerste logee is al aangekomen. Victor is aangekomen, en gaat samen met ons vandaag al naar Assen om de 80CD5s te brengen, de Clubwinkel alvast te brengen en wat hulp met inrichten van de tent. Maar eerst moet de club aanhanger nog even een grondige wasbeurt hebben, want een paar maanden stilstand geeft wat groene randjes aan een spierwitte aanhanger. Maar met een tuinslang, wat schuursponsjes en anti algen in een flinke concentratie weten we de aanhanger weer mooi wit te krijgen en kan de reis rond een uurtje of 2 aangevangen worden naar het TT circuit in Assen.
Eenmaal aangekomen staat er al een prachtige tent, die al aardig gevuld is met NSU’s en DKW’s. We zullen dit weekend samenwerken met de DKW en NSU club, en er is een tent gehuurd die flink groot is. Van elke club zullen er een stuk of 6 wagens getoond worden, dus daar is wel wat ruimte voor nodig. We maken kennis met de organisatoren van DKW en NSU, en gaan snel aan de slag. De 80 wordt naar binnen gereden, en wordt naast een DKW en een NSU geparkeerd. De bedoeling is om de wagens zoveel mogelijk door elkaar te parkeren, om een gevarieerd geheel te krijgen. De samenwerking met de 2 andere clubs gaat heel goed, en dat smaakt van alle kanten eigenlijk al vrij snel naar meer. De eerste snode plannen worden al gesmeed om toekomstige meetings samen te organiseren. Rond een uurtje of 7 zijn de meeste wagens al gearriveerd, en de tent is zo goed als ingericht. Alle clubs hebben een hoekje ingericht voor hun clubwinkels, en de wagens staan netjes op een rijtje. De wanden zijn behangen met posters van alle merken, en na wat strubbelingen lijkt de stroomvoorziening het ook goed te doen. Ferry is aangekomen met zijn Coupe GT, wij zullen hem van en naar Assen rijden omdat hij geen vervoer heeft van en naar Assen naar zijn overnachtings adres. Ondertussen is mede EC lid Robert Boek ook aangekomen, en besluiten wij eerst weer richting huis te gaan. Robert zal de laatste Audiclub leden verwelkomen, en wij brengen Ferry naar “huis”.
Onderweg naar huis komen we stomtoevallig Erik en Pascal tegen, die ook bij ons zullen logeren. Gert-Jan is ook onderweg, dus rond een uurtje of half tien zijn we compleet. Het wordt een gezellige avond, waar het goudgele sap rijkelijk vloeit. Rond half twee ’s nachts besluiten we toch maar om de nachtrust in te gaan, aangezien we zaterdagmorgen rond 9 uur weer bij Ferry op de stoep moeten staan.
Zaterdagmorgen rond een uurtje of 7 wordt iedereen wakker. Nog enigszins duf worden er wat eieren gebakken, en het ontbijt wordt genuttigd. Daarna snel klaar maken voor de reis, want ook bij ons vandaan is het nog een dik uur rijden. Eenmaal aangekomen in Assen beginnen we snel de clubwinkel op te bouwen, en het krat met artikelen wat Roelf gebracht heeft te bestuderen. Het regent flink, en dat zal de rest van de dag aanhouden. Echt heel druk zal het de zaterdags niet worden, en het is ‘hoppen’ van tent naar tent. Er zijn zelfs clubs die zonder tent voor de auto’s op Assen staan, en zij behelpen zich met een klein partytentje. Een gevoel van medelijden bekruipt mij toch wel. Je ziet dan ook vele mensen van andere clubs bij ons een bakkie troost halen en wat opwarmen. Enige voordeel: De paraplu’s vliegen de clubwinkel uit. Nee, een succes was het zaterdag niet. En dat is maar aan één factor te wijten: de regen. Wel jammer, want aan het enthousiasme heeft het echt niet gelegen.
Zaterdagavond maken we er weer een gezellige avond van in huize Sloterwijk, en worden de cd’s van Ome Henk en Koot en Bie grijs gedraaid. Ook Hessel en Gelbrich komen nog even buurten, om een paddock kaart op te halen. Hiermee kunnen Terpstra Sr. en Jr. de zondags het paddock op komen met de DKW en voor de tent parkeren. We gaan nog tot in de late uurtjes door, om zondagmorgen weer ‘fris’ en ‘monter’ op te staan.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de zondagmorgen wat moeilijker uit het nest te komen valt, maar na een ontbijtje gaat het wel weer. Het belooft in ieder geval een drukkere dag te worden dan de compleet verregende zaterdag. De dag begint nog met wat motregen, maar zo nu en dan probeert de koperen ploert door de wolken heen te breken. Het doet plotseling een stuk vriendelijker aan op het grote paddock van het TT circuit. ’s Morgens aangekomen blijkt de Mercedes afvaardiging in een enorme plas water te staan. Niet getreurd, er zijn genoeg oldtimer brandweerwagens die wel een verzetje kunnen gebruiken. Dus zo rijdt er een oude brandweerwagen met gillende sirenes naar de plek des onheils. Tsja, kleine kinderen spelen natuurlijk graag. Maar wel erg leuk om te zien. In de loop van de zondag zien we een aantal mede clubleden op in de tent verschijnen, en wordt het erg gezellig in ons knus opgezette clubhoekje. We gaan ook wat meer rondlopen, want eindelijk kan het paddock zonder paraplu verkend worden. Onze naaste buren zijn gezamelijke Citroën clubs, en eerlijk is eerlijk, er staan prachtige exemplaren tussen. Vooral 2 prachtige Citroën SM’s zijn blikvangers. Ook Citroën heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Ondertussen is het 2 uur geworden, en is het tijd voor het concours d’elegance. Henk de Vries heeft zijn Audi 100 hiervoor beschikbaar gesteld vanuit de AACN, en zo rijden vele prachtige wagens over het circuit. Na het concours is het tijd voor een youngtimer race, waar tot onze verrassing een Audi 50 in mee blijkt te rijden. Helaas kan dit lieve wagentje geen potten breken, maar wat wil je ook tussen alle geweld van BMW, Ford en dergelijken. Het is toch leuk dat er iets van je eigen merk mee rijdt.
Zo langzamerhand begint de dag op zijn einde te lopen, en wordt het tijd om de boel weer op te gaan ruimen. De clubwinkel is door alle helpende handen snel ingepakt, en we kunnen rond zes uur de reis aanvangen richting huis. Al met al is het toch een heel leuk weekend geworden, die helaas op de zaterdag overstemd werd door de zware regenval. Ik wil iedereen bedanken die actief bijgedragen heeft aan dit weekend, want zonder deze helpende handen hadden we dit nooit op deze manier kunnen doen. En ik denk dat ik ook wel namens de EC mag spreken. Op naar meer gezamelijke meetings met DKW en/of NSU.