Quattrotraining 2004

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 23-05-2004
Hele dag

Locatie
ANWB Testcentrum

Categorieën


Foto’s en tekst: Wouter Kluck, Lid 1045, Audi 80 SC uit 1984

Zondagochtend, 23 mei 2004. Het zou een mooie dag worden. De zon scheen na een nacht met harde regenbuien. Ondergetekende en Gerben van Rijt werden hartelijk ontvangen door Patrick Mikken van PON in het ANWB trainingscentrum te Lelystad. Wij waren ongeveer de laatste van de ruim 35 man die meededen en hoewel ik daar zelf met zeer kleine oogjes zat werd ik spoedig goed wakker door geur van verse koffie en de vele geanimeerde gesprekken en sterke verhalen. Het waren ontmoetingen alsof het om oude schoolvrienden ging dus al spoedig was de sfeer erg gezellig.

Om 9:35 begon de theorie van die dag door Gijs van Lennep. Gijs, een tengere man van rond de 60 met pientere oogjes en een aanstekelijk enthousiasme, heeft het over hulpmiddelen in het grensgebied. Een daarvan is natuurlijk het hoofdonderwerp van die dag: de quattro aandrijving. Verder nog het ABS en ESP waarmee we veelvuldig kunnen stoeien die dag! Niet elke auto was die dag gezegend met deze laatste twee hulpmiddelen maar de huurauto die Gerben en ik hadden (een spliksplinternieuwe A4 1.8T met sportonderstel en nog veel meer lekkers…) had dat wel.
Gijs weet de groep goed te boeien met de technische details van remmen en slippen en ook door zijn leuke uitspraken: “Verder vooruit kijken is de boodschap!” (dat verminderd het aantal ongelukken met de helft…), “Kijk waar je tegenaan wilt botsen” (je slipt, er staat in de wijde omtrek één boom, blijf er vooral naar kijken en gegarandeerd dat je er tegenaan tot stilstand komt…), “Hoe eerder je banden verslijten, hoe beter ze zijn!” (zachtere banden=meer grip), “Snelheid aanpassen” (dit zegt Gijs meerdere malen en slaat vooral op slechte weersomstandigheden). Ja we hebben ook een aardig moraal lesje gekregen die dag) en de laatste quote: “Remmen is het moeilijkste wat er is!”

Daarna mochten we de baan op. De dag bestond uit 7 onderdelen en die deed je dan met ongeveer 5 auto’s per onderdeel. Zo kwam iedereen vaak aan de beurt.

Het eerste onderdeel dat onze groep ging doen was een korte slalom onder leiding van Gijs. Na een zeer korte uitleg over hoe parcourtje te rijden deed Gijs het even voor in een A3 3.2 quattro. Nou dat zag er niet moeilijk uit! Toen was ik als eerste aan de beurt. Ik had goed opgelet en wist ook goed via welke kant alle pylonnen gerond moesten worden. Op teken van Gijs start ik en het gaat lekker! Alleen net voor het einde van het parcour komt me een zelfde A4 van de andere kant tegemoet en een botsing lijkt onvermijdelijk. Gelukkig stopt de andere en kan ik doorrijden zonder botsing. Gijs is woedend. De andere A4 was zonder teken van Gijs vertrokken en dat leidde tot een zeer gevaarlijke situatie. Gelukkig liep het goed af maar iedereen was gelijk bij de les. Racen is nog steeds gevaarlijk! Na elk rondje kreeg je van de instructeur op of aanmerkingen en kreeg je je tijd te horen. Na ieder rondje moest je wisselen met je bijrijder. Gerben en ik zaten ondanks een totaal andere rijstijl steeds ongeveer op dezelfde tijd. Erg leuk en competatief.
Toen naar het tweede onderdeel. Onderstuur opvangen op een halve rotonde. Dit onderleiding van Rob Kunst. ESP moest natuurlijk uit maar mocht later ook weer aangezet worden om het verschil te merken. Erg raar als je auto opeens uit een slip komt zonder dat je er zelf wat voor doet! Een erg leuk onderdeel dit.
Het derde onderdeel was een uitwijkproef met 80km per uur en ABS gegeven door Jos (zijn achternaam weet ik niet meer). Aangezien ik zelf een auto heb zonder ABS was dit een nieuwe ervaring voor mij. Remmen en sturen tegelijk! Ik wist niet dat het kon. Dan is 80 toch wel erg hard. Ook hier weer na elke run, opmerkingen van de instructeur.

Vervolgens lunchpauze met een zeer lekkere uitgebreide lunch. Daarbij kon iedereen even wat sterke verhalen kwijt en nog wat vragen stellen aan de instructeurs (die moesten tenslotte ook eten). Tijd om bij te komen was er echter niet want de volgende onderdelen stonden al weer klaar.

Onze groep ging naar het nabij gelegen circuit van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) voor het vierde onderdeel. Daar was een lang gemixt parcours uitgezet met een gladde rotonde, slalom en zeer snelle en zeer korte bochten. Dit vond ik zelf het allerleukst omdat daar alle technieken tegelijk gebruikt moesten worden. We reden eerst in een treintje achter Gijs van Lennep aan die steeds in een andere auto overstapte en het even voordeed. Daarna nog steeds in een treintje (met de nodige afstand…) ging hij achterin zitten en gaf commentaar. En dat doet Gijs niet ongezouten. Als je het fout doet dan krijg je het ook goed te horen. Gelukkig was hij ook scheutig met positieve opmerkingen. Ik wist niet dat je zo hard met een quattro kon slalommen. Zelf rijd ik een Subaru Impreza 555 die ook vierwielaandrijving heeft maar met de snelheid die Gijs voordeed had ik zeker onderstuur verwacht. Maar nee hoor. Keurig bleef de auto het spoor volgen. Indrukwekkend!
Het vijfde onderdeel werd ook gehouden op het circuit van de RDW en werd weer gegeven door Rob. De eland proef. De grappen waren hier niet van de lucht over omvallende auto’s maar toen moesten we het zelf doen. 80km per uur en dan gas los en een baantje uitwijken. Om het helemaal goed te doen was lastig, maar de A4 maakte het ons niet echt moeilijk. Wel was het ESP lampje op het dashboard af en toe driftig aan het knipperen dus we hadden hulp…
Voor het zesde onderdeel gingen we weer terug naar het terrein van de ANWB. Overstuur opvangen op de beroemde bewegende plaat van de ANWB. Aangezien ik zelf al een slipcursus bij Slotenmaker en een driftcursus had gedaan verwachtte ik hier geen moeilijkheden. Nou, dat viel dus tegen! De onbalans die je krijgt van een bewegende ondergrond is gigantisch en het lukte me pas de derde keer om het overstuur goed op te vangen. Zo zie je maar weer, je denkt dat je een beetje kan rijden maar……..
Het zevende en finale onderdeel werd weer gehouden op het terrein van de RDW en was voor alle groepen tegelijkertijd. We gingen de ongeveer 3km lange combaan op met bochten van 45 graden (vertikaal dus!). Dat is even andere koek. Na twee rondjes met Gijs mee in onze A4 waarbij de snelheid opliep tot ver over de 200 km per uur stapten we enigszins duizelig uit de auto. De G-krachten zijn dusdanig in de bochten dat je je net een straaljager piloot voelt die even een bochtje draait. Indrukwekkend! Daarna zelf rijden met alle auto’s in een treintje met gepaste afstand. Daarbij liep de snelheid op tot ongeveer 170 km per uur maar het had best wel harder gemogen van mij (snelheid is verslavend).

Helaas waren we daarmee aan het einde van de actieve onderdelen gekomen en moest de mooie A4 weer terug naar de rechtmatige eigenaar. De dag was echter nog niet afgelopen. We gingen met zijn allen naar het restaurant van het Vliegveld van Lelystad en konden daar onze opwindingen een beetje wegdrinken met een drankje en een hapje. Daarna een prima diner en bewijs van deelname. Een mooie Audi pet en pen hadden we al gekregen. Tijdens het eten konden de ervaringen uitgewisseld worden en kennelijk was iedereen zo moe dat om 19:15 alleen lid 335 (Gerben) en lid 1045 (ondergetekende) nog aanwezig waren. Gijs was net als één van de laatste vertrokken maar ik voelde nog de noodzaak om ook het laatste bodempje uit de wijnfles te ledigen (ik was geen Bob…), dus als laatste gingen wij weg na een zeer leuke en vermoeiende dag. Een aanrader voor een ieder en een pluim voor de club die het had georganiseerd!